INSTYTUT PRACY I SPRAW SOCJALNYCH
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Warszawa, maj 2018
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, zwany dalej „Instytutem” działa na podstawie:
– Ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz.U.2018.736),
– Ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki (DzU nr 96 poz. 620 z późn. zm.),
– statutu Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych uchwalonego w dniu 22 lutego 2011 r. i zatwierdzonego przez ministra pracy i polityki społecznej w dniu 12.05.2011 r.
§ 2
Regulamin określa:
- zasady organizacji wewnętrznej i funkcjonowania Instytutu,
- strukturę organizacyjną i główne zadania jednostek organizacyjnych,
- zakres uprawnień i obowiązków dyrektora Instytutu i jego zastępców oraz sekretarza naukowego,
- uprawnienia i obowiązki kierowników jednostek organizacyjnych.
I. ZASADY ORGANIZACJI WEWNĘTRZNEJ
I FUNKCJONOWANIA INSTYTUTU
§ 3
- Na czele Instytutu stoi Dyrektor, który kieruje całokształtem jego działalności.
- Dyrektor kieruje Instytutem przy pomocy osób zatrudnionych na stanowiskach: zastępcy dyrektora, sekretarza naukowego.
- Na czas swojej nieobecności dyrektor wyznacza zastępcę spośród osób wymienionych w ust. 2.
- Na czas nieobecności osób wymienionych w ust. 2 dyrektor wyznacza do ich zastępstwa wskazanego przez siebie kierownika jednostek organizacyjnych.
- Osoby wymienione w ust. 3 i 4 działają w granicach pełnomocnictwa udzielonego
przez dyrektora.
§ 4
- Rada Naukowa jest organem Instytutu o charakterze stanowiącym, inicjującym, opiniującym i doradczym w zakresie jego działalności statutowej oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej i badawczo-rozwojowej.
- Rada Naukowa działa w zakresie i na zasadach określonych w ustawie (art. 29 ust. 1 i 2 ustawy o instytuach badawczych) oraz statucie Instytutu i regulaminie Rady Naukowej Instytutu.
- Obsługę organizacyjną Rady Naukowej zapewnia sekretarz Rady wybrany przez Radę na wniosek dyrektora.
- Zakres obowiązków sekretarza Rady Naukowej określa regulamin Rady Naukowej.
§ 5
- W kierowaniu Instytutem pomaga powołane przez dyrektora Kolegium Instytutu, będące organem opiniodawczo-doradczym.
- W skład Kolegium Instytutu wchodzą: zastępcy dyrektora, sekretarz naukowy, kierownicy pionów badawczych, oddziałów i ośrodków.
- Do udziału w Kolegium Instytutu dyrektor może powołać inne osoby niż wskazane w ust 2.
- Do zakresu działania Kolegium Instytutu należy w szczególności:
– bieżąca analiza kierunków działań prac naukowo-badawczych;
– aktualizacja planów prac naukowo-badawczych;
– analiza aktualnych zagrożeń realizacji przyjętych prac wraz z rekomendacjami działań;
– współpraca w zakresie określenia ogólnych kierunków polityki finansowej i kadrowej;
– współpraca w rozwiązywaniu bieżących problemów realizacji projektów badawczych i innych przedsięwzięć realizowanych w Instytucie
– zacieśnianie współpracy wewnątrz Instytutu, wymiana wiedzy i informacji. - Posiedzenia Kolegium zwołuje dyrektor Instytutu w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Posiedzeniom Kolegium przewodniczy Dyrektor lub osoba przez niego wskazana.
§ 6
- Do spraw związanych z działalnością wydawniczą dyrektor powołuje Zespół Opiniodawczo-Wydawniczy.
- Skład osobowy Zespołu Opiniodawczo-Wydawniczego ustala dyrektor Instytutu.
- Szczegółowy zakres działania Zespołu Opiniodawczo-Wydawniczego określa regulamin zatwierdzony przez Dyrektora Instytutu.
- Techniczną i organizacyjną obsługę Zespołu sprawuje pracownik Centrum Obsługi Projektów.
- Prace wydawnicze zaakceptowane pod względem merytorycznym przekazywane są do Centrum Obsługi Projektów w celu przygotowania do druku, bądź są archiwizowane.
§ 7
- W Instytucie powołuje się: Kolegium Redakcyjne miesięcznika „Polityka Społeczna”, Kolegium Redakcyjne dwumiesięcznika „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, Kolegium Redakcyjne kwartalnika „Niepełnosprawność i Rehabilitacja” oraz Kolegium Redakcyjne kwartalnika „Rynek Pracy.
- Skład osobowy Komitetów Redakcyjnych ustala Dyrektor Instytutu w uzgodnieniu z redaktorami naczelnymi, bądź na podstawie zapisów umów pomiędzy Instytutem Pracy i Spraw Socjalnych a Właścicielami poszczególnych czasopism.
§ 8
- Jednostkami organizacyjnymi Instytutu są piony badawcze, ośrodki i działy.
- Piony badawcze i ośrodki są podstawowymi komórkami naukowo-badawczymi utworzonymi w celu realizacji projektów badawczych, wykonywania ekspertyz, opinii i analiz zlecanych (zamawianych) Instytutowi przez podmioty krajowe lub zagraniczne oraz prowadzenia badań własnych. Szczegółowe zadania tych komórek organizacyjnych określa § 10.
- Dla realizacji zadań, o których mowa w ust. 2, mogą być tworzone zespoły badawcze, w skład których mogą wchodzić pracownicy różnych pionów badawczych i ośrodków. Decyzje w tej sprawie podejmuje Dyrektor, który wyznacza kierowników zespołów badawczych.
II. STRUKTURA ORGANIZACYJNA
I GŁÓWNE ZADANIA JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH
§ 9
1. W Instytucie działają następujące jednostki organizacyjne:
A. Piony badawcze
– Pion Polityki Społecznej
– Pion Zatrudnienia i Rynku Pracy
B. Ośrodki
– Ośrodek Kształcenia
– Ośrodek Modelowania Ekonometrycznego
– Ośrodek Big Data
C. Redakcje czasopism
– Redakcja miesięcznika „Polityka Społeczna”
– Redakcja dwumiesięcznika „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”
– Redakcja kwartalnika „Niepełnosprawność i Rehabilitacja”
– Redakcja kwartalnika „Rynek Pracy”
D. Działy:
– Dział Finansowo-Księgowy i Spraw Pracowniczych,
– Centrum Obsługi Projektów (Dział Projektów),
– Dział Administracji i Kontaktów Zewnętrznych,
2. Służbowe zależności kierowników jednostek organizacyjnych w ramach struktury organizacyjnej Instytutu przedstawia schemat „Struktura organizacyjna IPiSS” stanowiący załącznik 1 do niniejszego regulaminu.
§ 10
Jednostki organizacyjne, o których mowa w § 8 ust. 2, wykonują swoje zadania w szczególności przez:
– organizowanie i prowadzenie prac naukowo-badawczych;
– prowadzenie działalności w zakresie ekspertyz i doradztwa;
– prowadzenie prac wynikających ze współpracy z instytutami naukowo-badawczymi, szkołami wyższymi i innymi instytucjami krajowymi i zagranicznymi,
– organizowanie i branie czynnego udziału w seminariach i konferencjach;
– przygotowywanie publikacji;
– upowszechnianie rozwiązań w zakresie działania Instytutu;
– organizowanie informacji merytorycznej, tj. gromadzenie, selekcjonowanie i opracowywanie materiałów dotyczących dorobku naukowego i praktycznych rozwiązań w zakresie kompetencji Zakładu;
– współdziałanie w podnoszeniu kwalifikacji naukowych i zawodowych pracowników;
– doskonalenie metod prowadzenia prac naukowo-badawczych.
§ 11
Do głównych zadań Ośrodka Kształcenia należy:
- przygotowanie programu, organizowanie i nadzór nad działalnością edukacyjną i szkoleniową Instytutu w postaci: programu doktoranckiego w zakresie ekonomii pracy, studiów podyplomowych, kursów, szkoleń itp.;
- nadzór organizacyjny nad cyklami seminariów doktorskich organizowanych przez Instytut z zewnętrznymi kontrahentami;
- współudział w organizowaniu obron prac doktorskich;
- formułowanie ofert i realizacja zleceń dotyczących organizacji form kształcenia ustawicznego, o których mowa w § 3 ust. 1, 2, 3, oraz 5 statutu.
§ 12
Do głównych zadań Ośrodka Modelowania Ekonometrycznego należy:
- gromadzenie i budowanie zintegrowanych baz zawierających dane o różnych aspektach życia społeczno-ekonomicznego, w szczególności pod kątem modelowania procesów społecznych i na rynku pracy;
- zbudowanie i rozwijanie infrastruktury modeli ekonometrycznych;
- prowadzenie analiz symulacyjnych mających na celu dostarczanie instytucjom publicznym oceny ex-ante planowanych rozwiązań systemowych;
- opracowywanie prognoz;
- opracowywanie ekspertyz tematycznych na zlecenie instytucji publicznych, badawczo-naukowych i prywatnych;
- wspieranie prac badawczo analitycznych prowadzonych przez zespoły w strukturze pionów badawczych.
§ 13
Do głównych zadań Ośrodka Big Data należy:
- gromadzenie i przetwarzanie zbiorów danych pozyskiwanych z sieci Internet;
- wdrożenie i utrzymanie systemu analizy internetowych ofert pracy;
- rozwijanie krajowej mapy zapotrzebowania na pracę;
- opracowywanie ekspertyz tematycznych na zlecenie instytucji publicznych, badawczo-naukowych i prywatnych;
- wspieranie prac badawczo analitycznych prowadzonych przez zespoły w strukturze pionów badawczych.
§ 14
Do zadań redakcji czasopism „Polityka Społeczna”, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja” i „Rynek Pracy” należą:
- przygotowywanie projektu treści każdego numeru oraz inicjowanie i zamawianie artykułów – w ramach zespołu i wśród autorów z zewnątrz, zgodnie z perspektywicznie ustalonymi planami tematycznymi poszczególnych numerów;
- opiniowanie wpływających do redakcji artykułów pod względem merytorycznym, dokonywanie ewentualnych zmian, kierowanie do dodatkowej recenzji oraz kwalifikowanie do opublikowania;
- redakcyjne opracowywanie artykułów (w tym – bezpośrednie kontakty z autorami), nanoszenie poprawek oraz przekazywanie kompletnych numerów do druku;
- współudział przy wykonywaniu makiety oraz montażu poszczególnych numerów i kontrola każdego numeru po ostatecznym złamaniu;
- wykonywanie korekt redakcyjnych numeru; niezależnie od tego czytanie odbitki każdego numeru kolejno przez wszystkich członków kolegium redakcyjnego;
- prowadzenie korespondencji z autorami, recenzentami, instytucjami itp.;
- sporządzanie list honorariów autorskich oraz współpraca w tym zakresie z Działem Finansowo-Księgowym i Spraw Pracowniczych; wysyłka lub doręczanie egzemplarzy autorskich;
- ewidencjonowanie nadchodzących artykułów i prowadzenie teki redakcyjnej;
- współpraca merytoryczna w sprawie sprzedaży miejsc reklamowych w czasopismach.
§15
Do zadań Centrum Obsługi Projektów należy:
- sprawozdawczość oraz wsparcie bieżącej realizacji projektów badawczych i wdrożeniowych;
- archiwizacja dokumentacji projektowej, prowadzenie dokumentacji merytorycznej realizowanych w Instytucie badań, gromadzenie archiwalnych egzemplarzy powstałych opracowań;
- opracowywanie ofert i pozyskiwanie środków na projekty badawczo-wdrożeniowe;
- koordynacja przepływu informacji między pionami badawczymi, ośrodkami i działami Instytutu;
- opracowywanie projektów planów prac naukowo-badawczych na podstawie wniosków kierowników pionów i ośrodków badawczych;
- przygotowywanie sprawozdań z działalności Instytutu na podstawie sprawozdań poszczególnych komórek organizacyjnych;
- okresowe kontrolowanie i dokumentowanie stopnia realizacji zadań objętych planem;
- nadzór nad formalną stroną przygotowywanych wniosków do Ministerstwa Nauki
i Szkolnictwa Wyższego w sprawie dofinansowania działalności statutowej; projektów badawczych; - zapewnienie organizacyjnej obsługi posiedzeń Rady Naukowe, Kolegium Instytutu, spotkań projektowych;
- prowadzenie sekretariatu Zespołu Opiniodawczo-Wydawniczego.
- w zakresie działalności wydawniczej – przygotowywanie do druku publikacji przyjętych przez Zespół Opiniodawczo-Wydawniczy, w szczególności:
– redakcja: nanoszenie poprawek redakcyjnych,
– korekta językowa i techniczna,
– skład i łamanie tekstu,
– projekt graficzny okładki,
– kontakty z drukarnią. - w zakresie działalności dotyczącej przetwarzania danych:
– utrzymywanie i rozbudowywanie istniejących baz danych, a także wspomaganie prac przy ich tworzeniu i aktualizacji,
– komputerowe opracowywanie badań empirycznych,
– nadzór nad funkcjonowaniem programów, działających w wydzielonych komórkach Instytutu,
– szkolenie pracowników w zakresie obsługi komputerów i użytkowania nowych programów.
§ 16
Do zadań Działu Finansowo-Księgowego i Spraw Pracowniczych należą:
- przygotowywanie dokumentacji finansowo-księgowej niezbędnej do tworzenia projektów planów finansowych dotyczących finansowania różnych typów działalności Instytutu oraz sporządzania sprawozdań z ich wykonania;
- prowadzenie czynności rachunkowych w ujęciu analitycznym i syntetycznym;
- prowadzenie czynności rachunkowych związanych z realizacją gospodarki finansowej Instytutu; w szczególności:
– sprawdzanie pod względem formalnym i rachunkowym wszelkich dokumentów stanowiących podstawę do wypłaty,
– obliczanie należności i przygotowywanie wypłat z osobowego i bezosobowego funduszu plac oraz honorariów,
– naliczanie ubezpieczeń pracowniczych,
– prowadzenie kasy Instytutu,
– sporządzanie dokumentacji niezbędnej do przygotowania analiz, sprawozdań finansowych i statystycznych Instytutu,
– prowadzenie rozliczeń z kontrahentami krajowymi i zagranicznymi,
– prowadzenie rozliczeń miesięcznych z instytucjami publiczno-prawnymi (ZUS, Urząd Skarbowy i inne); - prowadzenie księgowości dla wydzielonej pod względem finansowym i rachunkowym działalności gospodarczej określonej w § 3 ust. 6 Statutu Instytutu.
- prowadzenie całokształtu spraw związanych z nawiązywaniem i rozwiązywaniem stosunku pracy oraz obsługa i prowadzenie spraw pracowniczych;
- przygotowanie zgodnie z decyzją Dyrektora awansów, przeszeregowań i innych form wyróżnień materialnych i pozamaterialnych pracowników;
- przygotowanie wniosków kadrowych na posiedzenie Rady Naukowej;
- przygotowywanie wniosków w sprawach rentowych i emerytalnych;
- przechowywanie dokumentacji kadrowej;
- kontrola przestrzegania porządku w procesie pracy, wnioskowanie o udzielanie kar porządkowych;
- przygotowywanie projektów prawnych w sprawach dotyczących funkcjonowania i organizacji Instytutu oraz prowadzenie rejestru tych aktów;
- obsługa od strony formalnej Komisji Socjalnej;
- obsługa organizacyjna Zespołu ds. okresowej oceny dorobku naukowego i technicznego pracowników naukowych.
§ 17
Do zadań Działu Administracji i Kontaktów Zewnętrznych należy:
- administrowanie pomieszczeniami Instytutu, czuwanie nad racjonalnym ich wykorzystaniem i należytym zabezpieczeniem;
- prowadzenie konserwacji i bieżących remontów pomieszczeń biurowych oraz urządzeń technicznych Instytutu, a także nadzór nad właściwym ich wykorzystaniem;
- opracowywanie, na podstawie wniosków innych komórek Instytutu, planów zakupu wyposażenia i materiałów biurowych, dokonywanie zakupów i zaopatrywanie komórek organizacyjnych w sprzęt i materiały, prowadzenie ewidencji i dokumentacji w tym zakresie oraz prowadzenie magazynu;
- prowadzenie punktu małej poligrafii;
- prowadzenie archiwum Instytutu we współpracy z Państwowym Archiwum Akt Nowych;
- utrzymanie czystości w pomieszczeniach;
- utrzymanie bezpieczeństwa przeciwpożarowego;
- współpraca z agencją ochrony mienia, monitorowanie zabezpieczeń lokalu Instytutu.
- organizowanie: konferencji, seminariów i spotkań z osobami wizytującymi Instytut we współpracy z Centrum Obsługi Projektów;
- rozpowszechnianie, marketing i sprzedaż wydawnictw Instytutu;
- koordynowanie prac związanych z promocją i przeprowadzaniem konkursów organizowanych przez Instytut;
- promowanie działalności Instytutu, a w szczególności poprzez:
– opracowywanie, we współpracy z Centrum Obsługi Projektów materiałów i informacji o Instytucie i jego przedsięwzięciach,
– dystrybucję materiałów promocyjnych i informacyjnych,
– promocję i prowadzenie sprzedaży usług określonych w § 3 ust. 6 Statutu Instytutu
III. ZAKRES UPRAWNIEŃ I OBOWIĄZKÓW DYREKTORA INSTYTUTU,
JEGO ZASTĘPCÓW I SEKRETARZA NAUKOWEGO
§ 18
1. Dyrektor Instytutu wykonuje prawa i obowiązki określone w ustawie (art. 24 ust. 1 ustawy), które obejmują w szczególności:
1) zarządzanie całokształtem działalności i reprezentuje Instytut na zewnątrz;
2) kierowanie Instytutem przy pomocy osób wymienionych w § 3 ust. 2;
3) programowanie i planowanie prac naukowo-badawczych realizowanych przez jednostki badawcze Instytutu;
4) wydawanie zarządzeń wewnętrznych i podejmowanie decyzji w sprawach należących do zakresu działania Instytutu oraz sprawowanie nadzoru nad obiegiem i przechowywaniem dokumentacji wewnętrznej;
5) tworzenie i rozwiązywanie, w ramach określonych przepisami, komórki organizacyjne Instytutu;
6) nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy z pracownikami;
7) w sprawach osobowych dotyczących pracowników na stanowiskach naukowych współpracuje z Radą Naukową Instytutu;
8) prowadzenie polityki zapewniającej właściwe wykorzystanie kadr w Instytucie oraz decydowanie o awansach, przeszeregowaniach oraz innych formach wyróżnień pracowników;
9) przedkładanie ministrowi rodziny, pracy i polityki społecznej do zaopiniowania wniosków dofinansowanie działalności statutowej i inwestycyjnej;
10) przedkładanie w ministerstwie nauki i szkolnictwa wyższego wniosków o dofinansowanie działalności statutowej i inwestycyjnej, aplikowanie o środki na finansowanie zamawianych projektów badawczych w odpowiedzi na ogłaszane konkursy, a także popieranie wnioski pracowników na realizację indywidualnych projektów badawczych;
11) sprawowanie nadzoru i koordynowanie działalności:
– pionów badawczych, ośrodków i działów Instytutu;
– sekretariatu dyrektora Instytutu.
12) zlecanie zagranicznych wyjazdów służbowych pracowników;
13) w porozumieniu z przewodniczącym Rady Naukowej — zwoływanie posiedzenia Rady;
14) odpowiedzialność za realizację zadań obronnych wynikających z ustawowych i wewnętrznych regulacji oraz procedur stosowania do roli i odpowiedzialności przypisanej w Planie Operacyjnym Instytutu, funkcjonujące w dziale administracji rządowej „Praca”.
2. Dyrektor może ustanowić pełnomocników do realizacji określonych zadań oraz ustalić zakres i czas ich umocowania. Może ustanowić prokurę.
§ 19
Zastępca dyrektora Instytutu ds. ekonomicznych:
- przygotowuje plany finansowe Instytutu, w tym plan budżetu jednostki i sprawuje nadzór nad jego realizacją;
- sprawuje nadzór nad przygotowaniem rozliczeń i sprawozdań finansowych;
- jest współodpowiedzialny za prawidłową gospodarkę środkami finansowymi i jest upoważniony do dysponowania rachunkiem bankowym Instytutu;
- współdziała przy przygotowaniu wniosków oraz kontroluje wydatkowanie środków przeznaczonych na realizacje projektów badawczych: indywidualnych, zamawianych, zagranicznych i pozostałych realizowanych na zamówienie innych podmiotów oraz pozostałych przedsięwzięć Instytutu;
- współdziała przy przygotowaniu wniosków o dofinansowanie działalności statutowej;
- przygotowuje wnioski o dofinansowanie inwestycji Instytutu;
- sprawuje nadzór i kontrolę nad prawidłowym obiegiem i przechowywaniem dokumentacji wewnętrznej Instytutu oraz nad realizacją zaleceń Instrukcji Kancelaryjnej;
- sprawuje kontrolę nad właściwym użytkowaniem mienia Instytutu;
- czuwa nad prawidłowym rozdziałem i wykorzystaniem pomieszczeń biurowych oraz właściwym wyposażeniem stanowisk pracy
- nadzoruje i koordynuje działalność:
– Działu Finansowo-Księgowego i Spraw Pracowniczych, z wyłączeniem spraw pracowniczych
– Działu Administracji i Kontaktów Zewnętrznych,
– Centrum Obsługi Projektów. - sprawuje nadzór całościowy nad realizacją usług prowadzonych w ramach działalności gospodarczej Instytutu, określonej w § 3 ust. 6 Statutu Instytutu.
§ 20
Główny księgowy Instytutu:
- prowadzi rachunkowość Instytutu w ujęciu analitycznym i syntetycznym zgodnie z ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U.2018.395 zm.) oraz wspomaga gospodarowanie środkami finansowymi Instytutu zgodnie z wymogami ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz.U.2018.736.).
- prowadzi gospodarkę finansowa Instytutu w ramach zakładowego planu kont zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- dysponuje środkami pieniężnymi Instytutu w uzgodnieniu z dyrektorem Instytutu lub zastępca dyrektora ds. ekonomicznych;
- dokonuje wstępnej kontroli zgodności operacji finansowych z planem finansowo-rzeczowym Instytutu;
- dokonuje sprawdzenia (kontroli) pod względem kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji finansowych Instytutu;
- współpracuje w tworzeniu projektów planów finansowych dotyczących finansowania różnych typów działalności Instytutu oraz sprawozdań z ich wykonania;
- prowadzi na bieżąco analizę gospodarowania środkami przeznaczonymi na realizacje poszczególnych projektów badawczych i przedsięwzięć Instytutu;
- prowadzi rachunki bankowe i dokonuje rozliczeń kont bankowych Instytutu;
- nadzoruje i koordynuje prace Działu Finansowo-Księgowego i Spraw Pracowniczych, a w tym w zakresie określonym w § 14 pkt. 4 regulaminu wynagradzania.
§ 21
Zastępca dyrektora Instytutu ds. naukowych/ sekretarz naukowy:
- współdziała przy przygotowaniu wniosków o projekty badawcze oraz kontroluje wydatkowanie środków przeznaczonych na realizacje: indywidualnych, zamawianych, zagranicznych i innych realizowanych na zamówienie innych podmiotów;
- przygotowuje wnioski o dofinansowanie działalności statutowej, działalności ogólnotechnicznej i wspomagającej badania;
- nadzoruje i koordynuje prace nad przygotowaniem projektów planów prac naukowo-badawczych Instytutu oraz sprawozdań z działalności Instytutu;
- kontroluje stan realizacji zadań planowanych (w okresach półrocznych i rocznych);
- prowadzi sprawy związane z funkcjonowaniem Rady Naukowej Instytutu,
a w szczególności:
– przygotowuje pod względem merytorycznym porządek posiedzeń Rady Naukowej i jej Komisji, nadzoruje ich przygotowanie od strony organizacyjnej,
– nadzoruje przygotowanie dokumentacji dotyczącej spraw kadrowych i dokumentów z przebiegu posiedzeń Rady Naukowej,
– sprawuje nadzór nad sekretariatem Rady Naukowej i czuwa nad przebiegiem
realizacji uchwał Rady Naukowej; - przygotowuje plan seminariów naukowych i koordynuje ich prowadzenie;
- koordynuje działalność związana z organizowaniem przez Instytut konferencji i sympozjów itp.;
- współdziała i współpracuje z Zespołem Opiniodawczo-Wydawniczym;
- nadzoruje przygotowania planu wydawniczego oraz jego realizacje;
- koordynuje prace nad prowadzonymi w Instytucie przewodami doktorskimi;
- koordynuje współprace naukowa z zagranicznymi instytucjami;
- nadzoruje i koordynuje działalność:
– Samodzielnego Stanowiska ds. Planowania i Sprawozdawczości
– sekretarza Rady Naukowej,
– sekretariatów i biura konkursów.
IV. ZAKRES UPRAWNIEŃ I OBOWIĄZKÓW
KIEROWNIKÓW JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH
§ 22
- Na czele każdej z jednostek organizacyjnych Instytutu wymienionych w części II – tj. pionów badawczych, ośrodków i działów stoi kierownik, który podlega bezpośrednio Dyrektorowi, jego zastępcom lub sekretarzowi naukowemu zgodnie z podziałem ich kompetencji określonym w części III niniejszego regulaminu.
- W razie nieobecności kierownika jednostki organizacyjnej jego obowiązki pełni pracownik tej jednostki wyznaczony na wniosek kierownika przez Dyrektora, jego zastępców lub sekretarza naukowego – zgodnie z postanowieniem ust. l.
- Szczegółowy zakres uprawnień i obowiązków kierowników pionów badawczych, ośrodków i działów w zakresie prac naukowo-badawczych określa § 23–24.
§ 23
Do zakresu podstawowych obowiązków i odpowiedzialności pracownika na kierowniczym stanowisku m.in. należy:
- zorganizowanie pracy na zajmowanym stanowisku i w podległej mu jednostce organizacyjnej;
- nadzór i kontrola nad:
– prawidłowa i terminowa realizacja zadań,
– prawidłowym i terminowym wykonywaniem sprawozdawczości wewnętrznej, obiegiem dokumentacji i informacji wewnętrznej i jej terminowym przekazywaniem, przestrzeganiem postanowień regulaminu pracy Instytutu i innych przepisów porządkowych,
– wprowadzeniem i przestrzeganiem przepisów przeciwpożarowych,
– właściwym zabezpieczeń stanowisk pracy, pomieszczeń biurowych przed zniszczeniem, kradzieżą itp.,
– terminowym rozliczeniem się podległych pracowników z przydzielonych zadań i powierzonego mienia, delegacji itp.;
– przestrzeganiem procedur przetwarzania i retencji danych osobowych; - pomoc podległym pracownikom w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych, zdobywaniu stopni i tytułów naukowych;
- aktywne działanie na rzecz upowszechniania wyników realizowanych badań (publikacje, wywiady, seminaria, konferencje).
§ 24
Kierownik zakładu/oddziału, ośrodka badawczego ma prawo m.in. do:
- żądania od swego bezpośredniego przełożonego ścisłego określenia zakresu czynności na zajmowanym stanowisku oraz zakresu zadań jednostki organizacyjnej, która kieruje;
- oceny kandydatów na pracowników podległej mu jednostki organizacyjnej;
- występowania z wnioskami w sprawie awansów oraz przyznawania premii, nagród i wyróżnień niematerialnych;
- wnioskowania w sprawie udzielania kar podległym pracownikom zgodnie z regulaminem pracy Instytutu;
- Wypowiadania się we wszystkich sprawach dotyczących podległej mu jednostki organizacyjnej.
V. KOMISJA DYSCYPLINARNA
§ 25
Szczegółowy tryb działania Komisji Dyscyplinarnej:
- Postępowanie dyscyplinarne Komisja Dyscyplinarna wszczyna na wniosek Rzecznika Dyscyplinarnego, powołanego przez Radę Naukową Instytutu na okres czterech lat. Rzecznik Dyscyplinarny jest związany poleceniami organu, który go powołał.
- Postanowienia i orzeczenia składu orzekającego Komisji Dyscyplinarnej zapadają zwykłą więkoszością głosów.
- Postępowanie dyscyplinarne nie może być wszczęte po upływie 6 miesięcy od dnia powzięcia, odpowiednio przez Dyrektora lub ministra nadzorującego, wiadomości o popełnieniu czynu uzasadniającego nałożenie kary oraz po upływie 5 lat od dnia popełnienia tego czynu.
- Rzecznik dyscyplinarny wszczyna postępowanie wyjaśniające z urzędu, w przypadku gdy pracownikowi naukowemu lub badawczo-technicznemu zarzuca się popełnienie jednego z czynów ujętych w art. 56 ust. 3 Ustawy o instytutach badawczych.
- Obwiniony ma prawo do korzystania z pomocy wybranego przez siebie obrońcy. W przypadku gdy obwiniony uchyla się od uczestnictwa w postępowaniu, postępowanie może toczyć się pod jego nieobecność.
- Od orzeczenia Komisji Dyscyplinarnej w instytucie strony mogą się odwołać do komisji, o której mowa w art. 54 ust. 1 pkt 2 Ustawy, w terminie 14 dni od dnia doręczenia orzeczenia wraz z uzasadnieniem.
- Postępowanie dyscyplinarne zakończone prawomocnym orzeczeniem można wznowić na zasadach wskazanych w art. 58 ust 6 Ustawy o instytutach badawczych.
- Dyrektor może zawiesić w pełnieniu obowiązków pracownika naukowego lub badawczo-technicznego, przeciwko któremu wszczęto postępowanie karne lub dyscyplinarne, a także w toku postępowania wyjaśniającego, jeżeli ze względu na wagę i wiarygodność przedstawionych zarzutów celowe jest odsunięcie go od wykonywania obowiązków.
- W kwestiach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem stosuje się Ustawę oraz Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie postępowania wyjaśniającego i dyscyplinarnego dotyczącego pracowników naukowych i badawczo-technicznych zatrudnionych w instytutach badawczych z dnia 13 października 2010 r. (Dz.U. Nr 197, poz. 1312).
VI. POZOSTAŁE POSTANOWIENIA O CHARAKTERZE ORGANIZACYJNYM.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 26
- Pracownicy Instytutu są obowiązani wykonywać powierzone zadania rzetelnie, wykorzystując w pełni posiadaną wiedzę i umiejętności, w sposób staranny, zgodnie z obowiązującymi przepisami i zachowaniem obowiązujących terminów; pracownicy są obowiązani doskonalić swe kwalifikacje zawodowe oraz metody pracy.
- Pracownicy naukowi Instytutu są obowiązani śledzić na bieżąco i wykorzystywać w swej pracy krajowe i zagraniczne osiągnięcie nauki i rozwiązania praktyczne w dziedzinach należących do ich zakresu działania.
§ 27
- W Instytucie obowiązuje zasada kompleksowego wykonywania zadań. Prace nad określonym problemem (tematem) powinny być zorganizowane tak, aby obejmowały wszystkie elementy rzeczowe i metodologiczne, niezbędne do uzyskania planowego efektu naukowo-badawczego i umożliwiającego skuteczne wykorzystanie wyników w praktyce.
- W przypadkach wymagających opracowania (uzgodnienia) problemów (tematów), metod pracy i innych zagadnień, komórki organizacyjne i pracownicy Instytutu obowiązani są współdziałać oraz udostępnić sobie wzajemnie posiadane informacje, materiały itp.
§ 28
Zasady obiegu akt, używania pieczęci i wykonywania innych czynności kancelaryjnych
określa Instrukcja Kancelaryjna.
§ 29
Regulamin organizacyjny Instytutu wchodzi w życie z dniem podpisania.
DYREKTOR
Warszawa, 2 lipca 2018 r.